1/4 ......

Känner på mig att detta kommer bli ett långt och för många drygt, tragiskt o flummigt inlägg..

Den senaste tiden har jag känt känslor i kroppen, både positiva och negativa. Jag har känt dom innan. Vissa av dom trodde jag var borta på, vissa har jag väntat på. Vissa är sköna, vissa plågar mig.

Vad jag vet är att jag innerst inne är superglad, starkare som person än nånsin. MEN.. men ibland blir jag svag. När de negativa känslorna tar över mig..
Dom har kommit de sista dagarna och har väl inte egentligen varit så starka som förr men ändå, dom har kommit. Jag har blvit riktigt rädd..
Jag frågade en väldigt, väldigt god och klok vän om råd idag.. jag fick mina råd. Det komiska är att ca 15 minuter senare fick jag VERKLIGEN testa råden.. Det var då det slog mig, DET fungerar.. Jag styr mig själv! Mina tankar styr inte mig utan jag styr dom.. Detta kan ju direkt anses vara att lura sig själv men det är det inte. Det är att bättra sig. Att hitta tillbaka till rätt tankebanor.
Mitt problem är i "medicinskt" språk att jag ofta infaller i ett dysfunktionellt tänkande vilket då leder till psykiskt illabefinnande. Jag går i en rad tankefällor. Detta är till intet ovanligt. De två tanke fällor jag oftast går i är: "Förstoring och förminskning - Man förstorar allt negatvit och förminskar det som är positivt. I vissa fall rentav bara ser det negativa och helt bortser från det positiva. "Känslotänkande" - Man tror att de känslor man har är fakta.
Vad är då nyckeln till att slippa detta? Jo, KBT - Kognitiv beteendeterapi. Jag skall dock inte gå i terapi.. Jag vet vad jag behöver förändra och med vilken metod. Jag ska bli expert på mina egna tankar. När jag känner att jag går i en tankefälla(vilket jag känner direkt) gäller det att fånga den tanken o se den i ett större perspektiv. Att ställa grundfrågorna runt just den tanken till mig själv. Detta i sin tur kommer bevisa att den där tankefällan inte stämmer. Den är en vision av något som inte finns. 

Sådär nu har jag verkligen skrivit av mig, trodde det skulle bli mer gnäll men det blev inte så farligt =) Det är jag glad för.. 
Ska väl dra en kort summering av vad jag jort idag med kanske. Jag var hos en sjukgymnast/mass olika (expert) med mina ljumaskar idag och äntligen! Äntligen vet jag vad som är fel.. Jag har en citat explosionsartad inflammation i båda mina ljumskar" Detta är svårt men går att fixa. Med specialgjutna inläggssulor, Voltaren, ev kortisonsprutor och en massa dryg rehab-träning. Ska fixa det!!!     
Sen var jag och Ebba ute vid havet igen. Vi såg antagligen ganska fåniga ut men det var mysigt värre.. Med delikatbollar och cider i röda plastmuggar=)
De e naajs!!

"Jag är glad"

Kommentarer
Postat av: mjölig, trött men en glad Sir väs

Asså du! Fatta glädjen att läsa ditt inlägg. Mannen, du har ju fattat det här =)

Du komme bli kung på dina tankar om du övar övar å övar!

Keep it real...som ungdomarna säger =)

Ha ha ha

Kram from the old tant!

2009-04-01 @ 15:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0